PKO Bank Polski Mecenasem wystawy „Europa Jagellonica 1386–1572”

Ponad 180 lat panowania nad terytoriami o powierzchni ponad 2 mln km², sięgającymi od Bałtyku po Morze Czarne i Adriatyckie oraz 300 dzieł sztuki, które ten okres w historii ilustrują. 10 listopada, równocześnie w warszawskim Muzeum Narodowym oraz na Zamku Królewskim w Warszawie, zostanie otwarta dwuczęściowa wystawa „Europa Jagellonica 1386–1572. Sztuka i kultura w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów”, której Mecenasem jest PKO Bank Polski.

W stołecznym Muzeum Narodowym oraz na Zamku Królewskim w Warszawie do 27 stycznia 2013 roku będzie można podziwiać 300 dzieł malarstwa, rzeźby, grafiki i złotnictwa. Wystawa obejmuje okres od koronacji Władysława Jagiełły w 1386 roku do śmierci Zygmunta II Augusta, ostatniego męskiego potomka rodu, w 1572 roku. Był to czas, w którym większość obszaru Europy Środkowej rządzona była przez władców należących do tej dynastii oraz ich bliskich krewnych. Dzięki przemyślanym układom politycznym Jagiellonowie rozszerzyli swe panowanie na ogromną część Europy. Powstała w ten sposób wspólnota państw - Europa Jagellonica - objęła swym zasięgiem olbrzymie terytoria, porównywalne niemal do połowy dzisiejszej Unii Europejskiej.

Projekt wpisuje się w szeroką dyskusję o wyznaniowych, intelektualnych i kulturowych źródłach zróżnicowanych tożsamości wśród narodów Europy.

Wystawa „Europa Jagellonica 1386–1572. Sztuka i kultura w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów” jest jedną z najważniejszych wystaw w Roku Jubileuszowym Muzeum Narodowego w Warszawie, nad którym Honorowy Patronat objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski. Polską edycję wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz na Zamku Królewskim w Warszawie objął Honorowym Patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. Wyłącznym Mecenasem wystawy jest PKO Bank Polski.

- Już w dobie jagiellońskiej rozkwit sztuki był możliwy dzięki wsparciu władców oraz hojności mecenasów. Obecnie również wiele ambitnych przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych jest realizowanych dzięki zaangażowaniu firm, dla których społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi integralną część filozofii działania. Mecenat nad wystawą Europa Jagellonica jest kolejnym z projektów służących utrwalaniu i upowszechnianiu dziedzictwa narodowego, wspieranych przez nasz Bank – uważa Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Mecenat kultury i sztuki jest jednym z najważniejszych obszarów działalności sponsoringowej prowadzonej przez PKO Bank Polski. Dzięki dotacjom Banku realizowane są m.in. liczne projekty muzealne, a swoje plany programowe mogło urzeczywistnić wiele filharmonii, bibliotek, oper i teatrów w całej Polsce. Za aktywność w tej dziedzinie Bank został uhonorowany tytułem Mecenasa Kultury.

PKO Bank Polski współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie od lat, angażując się w sponsorowanie projektów wystawienniczych, m.in. rysunków Rembrandta, twórczości malarskiej Andrzeja Wróblewskiego, Rafała Malczewskiego, prac wybitnego polskiego fotografa Jana Bułhaka czy sztuki polskiej okresu międzywojennego 1918-1939.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Skonsolidowany zysk netto PKO Banku Polskiego za 1. półrocze 2012 roku wyniósł 1,95 mld zł. Bank jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Został uhonorowany nagrodą „Bank of the Year in Poland” przyznawaną przez międzynarodowy miesięcznik „The Banker”. Doceniono zarówno jego wyniki finansowe, jak i kompleksową modernizację. Instytut Rachunkowości i Podatków uhonorował Raport roczny PKO Banku Polskiego za 2010 rok Nagrodą Główną w konkursie „The Best Annual Report” w kategorii Banki i instytucje finansowe. Bank otrzymał także Nagrodę Główną w rankingu „50 największych banków w Polsce 2012” branżowego miesięcznika „Bank”. Doceniona została m.in. dynamika wzrostu sumy bilansowej Banku, a także całokształt jego rynkowej aktywności. Dodatkowo „Gazeta Bankowa” wyróżniła Bank za „Najwyższą efektywność” w swojej kategorii. PKO Bank Polski po raz kolejny zwyciężył w badaniu infolinii bankowych przeprowadzonym przez firmę ARC Rynek i Opinia.
PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu „The Banker” wycenili jej wartość na 1,5 mld dolarów, a w rankingu „Rzeczpospolitej” - „Polskie Marki 2011” jej wartość została określona na 3,75 mld złotych. Jest także najbardziej wartościowym krajowym bankiem, według rankingu „100 najcenniejszych firm Newsweeka”. Działalność filantropijna PKO Banku Polskiego została doceniona przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce, która przyznała Bankowi oraz Inteligo Financial Services statuetkę Dobroczyńcy Roku 2010, oraz przez Forum Darczyńców w Polsce, które przyznało Bankowi Nagrodę Specjalną za długoletnie i konsekwentne wspieranie działań społecznie użytecznych. Bank znalazł się w gronie najlepszych pracodawców sektora bankowego w rankingach przygotowanych w oparciu o opinie studentów. Wysoką pozycję Banku potwierdzają badania międzynarodowej firmy Universum Global, jak i stowarzyszenia AIESEC przeprowadzane wśród studentów najlepszych uczelni w kraju.